Tablice Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w Trójmieście
TRISTAR – Tablice Dynamicznej Informacji Pasażerskiej
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR, w którego skład wchodzą również tablice dynamicznej informacji pasażerskiej Dysten, stanowi obecnie jeden z najbardziej nowoczesnych systemów tego rodzaju zrealizowanych w Polsce. System ten cechuje się dobrą organizacją i spójnością. Pozwala również na automatyczne kierowanie ruchem na obszarze całego Trójmiasta, poprzez zastosowanie technologii z dziedziny Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS). Dzięki współpracy powstałej pomiędzy samorządami tych miast – Zarządem Dróg i Zieleni w Gdańsku, Sopocie i Gdyni, możliwe było stworzenie tak rozległego systemu składającego się z wielu modułów.
System TRISTAR jest otwartym narzędziem. Oznacza to, że możliwe jest stworzenie modułu kontroli dostępności do obszarów ograniczenia ruchu samochodowego w Głównych Miastach, modułu kontroli wykorzystania bus-passów, rozbudowa systemu informacji parkingowej w oparciu o ten system. TRISTAR znacznie usprawnia procesy zarządzania transportem w Trójmieście, pozwalając na modelowanie zachowań komunikacyjnych oraz podnoszenie poziomu komfortu mieszkańców oraz przyjezdnych.
DYSTEN dostarczył 70 tablic dynamicznej informacji pasażerskiej oraz zapewnił szkolenia ich obsługi.
Korzyści płynące z wdrożenia systemu
- wzrost poziomu komfortu w czasie poruszania się po miastach;
- znaczna poprawa bezpieczeństwa ruchu ulicznego oraz jego płynności;
- wzrost poziomu sprawności przekazywania potrzebnych informacji kierowcom i pasażerom komunikacji miejskiej;
- lepsze zagospodarowanie infrastruktury transportowej i drogowej;
- sprawniejszy nadzór funkcjonowania elementów systemu transportu.
System Informacji dla Pasażerów Transportu Zbiorowego
System dostarcza pasażerom Gdyni, Gdańska i Sopotu informacji o rzeczywistych czasach odjazdu pojazdów transportu zbiorowego – autobusy, trolejbusy i tramwaje. Do wyświetlania informacji służą Tablice Informacji Pasażerskiej, które wyświetlają numer linii, kierunek oraz czas odjazdu. Na tablicach SDIP pojawią się informacje o pięciu lub ośmiu najbliższych odjazdach.
Wyświetlane informacje na tablicach SDIP:
- numer linii
- kierunek jazdy
- czas pozostający do rzeczywistego odjazdu, podawany w minutach
- ważne komunikaty w postaci płynącego paska na dole lub na górze wyświetlacza LED
Tablice Dynamicznej Informacji Pasażerskiej zostały wyposażone w przycisk Tekst To Speech dla niewidomych i niedowidzących. Po naciśnięciu przycisku, zostaje odczytany rozkład jazdy przez wmontowany w urządzenie głośnik.
W ramach projektu TRISTAR zostały zamontowane 73 tablice jesienią 2014r. – 34 tablice w Gdyni, 4 w Sopocie, 35 w Gdańsku. W przypadku Gdańska, dołączą one do już istniejących 50 tablic SDIP, wyprodukowanych przez DYSTEN kilka lat wcześniej.